28-9-19
Språkstörning/DLD
Språkstörning/DLD innebär varierade språkliga svårigheter inom områdena tal, förståelse och användning av språk samt att läsa, skriva och räkna. Språkstörning/DLD påverkar även socialt samspel. Det är en vanlig men okänd funktionsnedsättning.
Kärnsymptomen eller symptomen
Språkstörning eller DLD, Developmental Language Disorder innebär att en person har svårare att lära sig och använda sitt eller sina förstaspråk/modersmål jämfört med jämnåriga. En språkstörning finns alltid på alla språk som personen kan men kan ta sig olika uttryck i olika språk. Språkstörning/DLD gör det är svårare att förstå, prata, läsa och skriva jämfört med jämnåriga samt påverkar även socialt samspel och psykologiskt. Språkstörning/DLD behöver dock inte höras på talet. Många har kognitiva svårigheter som till exempel svårt med arbetsminne, uppmärksamhet, koncentration och ljud- och intryckskänslighet. Det kan även finnas motoriska samordningssvårigheter. Språkstörning/DLD är en medfödd funktionsnedsättning och består livet ut men förändras över tid. 7-8 procent av alla barn, ungdomar och vuxna beräknas ha språkstörning/DLD.
Samlingsnamn & samsjuklighet
Språkstörning/DLD är en funktionsnedsättning i egen rätt men är vanligt i kombination med dyslexi/läs- och skrivsvårigheter, ADHD/ADD och autism.
Hur märks det att en person har Språkstörning/DLD?
En språkstörning/DLD påverkar inlärningen i skolans alla ämnen. En vuxen person med språkstörning/DLD har ofta hittat strategier att kompensera och dölja sina svårigheter. Var uppmärksam på:
- När en person har svårt att uttrycka sig, hitta ord, är fåordig eller pratar på men med till exempel grammatiska svårigheter och med ett mer begränsat ordförråd än jämnåriga.
- Tycks ha svårt att förstå, minnas och uppfatta vad du säger och/eller svårt med instruktioner. Har svårt att diskutera och hänga med när ämne eller fokus byts snabbt. Svårt att fråga efter mer information.
- Har svårt att läsa, skriva och räkna.
- Har svårt med kompisar, familj och/eller psykisk ohälsa.
Bra att tänka på när en person har en språkstörning/DLD?
- Ge möjlighet till förförståelse, var noga med att ”plantera” ett ämne och vad de ska handla om.
- Ge samtalet tid och förbered för täta pauser. Håll samtal i en lugn och tyst miljö utan skarp ljus. Undvik andra distraktioner och inryck.
- Ge lite information i taget. Stäm av regelbundet så att personen har hängt med och förstått.
- Ge tydliga instruktioner på flera sätt, skriftligt, med bildstöd/bilder, korta filmer, tankekartor eller diagram.
- Ge möjlighet till alternativa sätt att uttrycka sig och berätta. Använd bilder, ge möjlighet att rita, skriva stödord eller visa bilder/foto. Vid grav språkstörning/DLD se till att personen får ha ett språkligt stöd med sig som förstår och kan hjälpa till att tolka/förklara. Ta vid behov stöd av logoped.
För mer information om språkstörning/DLD:
Webb:
Afasiförbundet/Talknuten https://www.afasi.se/sprakstorning/
Riksförbundet Attention https://attention.se/npf/sprakstorning/
Socialstyrelsens kunskapsguide om språkstörning: https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/funktionshinder/sprakstorning/normbrytande-beteende-hos-personer-med-sprakstorning/
SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Studiepaket språkstörning https://www.spsm.se/studiepaket-sprakstorning/
Svenska Logopedförbundet https://logopeden.se/sprakstorning-hos-vuxna/
Film:
UR, Lärlabbet vad är språkstörning Lärlabbet: Vad är språkstörning? | UR Play
UR Grav språkstörning UR Samtiden - Grav språkstörning | UR Play
Vad är språkstörning, forskaren förklarar https://www.sprakforskning.se/aemedia/2018/utbildningsradion18
Litteratur:
- Leva med DLD broschyr leva_med_dld_språkstörning_2019_webb-1.pdf (afasi.se)
- Anna Eva Hallin (2019) Förstå och arbeta med språkstörning/DLD. Stockholm: Natur & Kultur.
- Ulrika Nettelbladt och Eva-Kristina Salomeh (2018). Språkutveckling och språkstörning hos barn: Flerspråkighet – utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur.